1. Gem alle kvitteringer
Hver gang du køber hardware skal du først og fremmest gemme kvitteringen et sikkert sted. Hvis du har en samlet mappe til husets økonomi (som er smart at have i forvejen), så gem den her. Så længe du har kvitteringen, kan du hurtigt se om du stadig har krav på RMA.
Gode råd om RMA (Return Material Authorization)
2. Skriv garantiperioden ned
Garantiperioden svinger fra produkt til produkt, men er som regel på minimum 1 år, skriv garantiperioden ned på fx. bagsiden af kvitteringen. Det er en god idé at huske da…
3. Reklamationsret er IKKE garanti
Reklamationsretten er lovpligtig ifølge købeloven og giver dig som forbruger retten til at klage hvis varen går i stykker. Man har kun ret til at få repareret fejl såfremt man kan bevise at fejlen var til stede da varen blev købt, ikke ved en senere fejl.Garanti er derimod en ekstra service og er det løfte fra sælger eller producent at varen minimum holder så længe. Ved garanti skal butikken bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere eller ombytte varen (i så fald vil den falde under reklamationsret hvis den stadig er på varen).
4. Vær sikker på at du er dækket ind
Inden varen sendes til RMA er det en god idé at ringe til butikkens helpdesk medmindre man er 100% sikker på at fejlen er dækket af hhv. reklamationsret og/eller garantien. Ved uheld (fx. cola i tastaturet) kan det være at garantien ikke gælder. I så fald kan butikken nægte ombytning eller reparation, og mange steder (især i forbindelse med laptops) skal man tegne ekstra forsikring for at være dækket ind.
5. Lav din egen fejlsøgningI
en del tilfælde kan det spare tid at lave sin egen fejlsøgning på komponenten og sende den med i mailkorrespondencen OG med komponenten. Fejlsøgningen skal som minimum indeholde en beskrivelse af fejlen og hvad der skal til for at reproducere fejlen fx.Fejl: ATI Radeon 4890 laver fejl i Battlefield: Bad Company 2Herefter er det en idé at skrive hvad man har gjort for at afhjælpe fejlen:Ovennævnte grafikkort, købt hos Jer d. x/x xxxx er fra ca. d. y/y begyndt at lave grafikfejl i flere spil, herunder Battlefield: Bad Company 2. Drivere har været forsøgt opdateret til Catalyst v. xyz.æ og temperaturer holder sig ved 70-75 grader under load; Meget normalt for et grafikkort. AMD’s noter for Catalyst v. xyz.æ melder ikke at det er en mulig driverfejl.At inkludere screenshots af diverse readouts (temps, S.M.A.R.T. information) kan styrke din sag, og hjælpe dem på vej til at reparere/ombytte varen. Henvis endelig til pålidelige kilder, da RMA fyren ikke nødvendigvis kender til fejlen og dens natur. Så længe du kan bevise at der er tale om en fejl ved komponenten selv, kan du, som kunde, også spare dig selv for ubehagelige gebyrer fra butikken, hvis de ikke kan lokalisere fejlen.
6. Tjekliste
En lille tjekliste over hvad der skal med i pakken:– Førnævnte fejlbeskrivelse– KOPI af kvitteringen (hvis det skulle ske de mister den, har du originalen)– komponentenSend også en mail samme dag som du sender pakken, så de ved at den er på vej.
7. Posten
Vær sikker på at sende RMA objektet som en pakke, Hvis post DK skulle miste den, har du ret til at få erstatning for pakkens indhold.Det er ingenlunde butikkens ansvar hvis din RMA pakke går tabt i posten, det er postDK eller pakkefirmaets ansvar at din pakke når frem. At sende pakken med track&trace stiller både butik og dig bedre, da det er nemmere at bevise at pakken er gået tabt. Det er derfor postDK/pakkefirma du skal kontakte for at melde pakken tabt. Butikken har ikke ansvaret her.
Når din RMA sag er klaret og pakken skal til dig igen, er det stadig postens ansvar at den når frem, men det er butikken der har ansvaret for at du står med en fungerende vare. Hvis pakken går tabt på tilbagevejen, er det op til dig at bevise til butikken at du ikke har modtaget din pakke, således at de kan melde pakken savnet eller sende en ny vare til dig.